lördag, september 14, 2013

Nästa tema

Omröstning pågår! 

Igår startade omröstningen i jubileumstävlingen, vilken är din favorit av de åtta finalisttrissarna? Gå in och rösta!

VECKANS TEMA

Men nu ska vi prata om nästa tema och den här gången tänkte jag att vi ska ha fokus på bildkomposition. Temat är NEGATIVE SPACE, eller NEGATIVT UTRYMME som man kan översätta det till på svenska.

Jag har haft svårt att hitta en bra svensk definition av uttrycket, men det negativa utrymmet i en bild är alltså den yta som omger motivet och det handlar om att låta den tomma ytan ta plats i bilden, för att framhäva motivet. Det skapar en ren bild utan en massa störande moment som tar fokus från motivet. Det är inga konstigheter, men jag har lagt in en förklaring på engelska nedan (foto: Lee), samt länkar till några exempelbilder som inspiration för er.

Plocka fram kameran och börja experimentera med negativt utrymme och dela sen med er av resultatet! Välkomna att börja länka till era trissar från och med midnatt när nästa omgång startar.

Hälsar Helena


Photo by: Salbjörg Rita Jónsdóttir
Photo by Vikram Ramakrishnan

Och här finns en massa mer >>

7 kommentarer:

Anneli - A'la Foto sa...

Vilket underbart roligt tema! Nu blev jag jätteinspirerad att ge mig ut o skapa för trissen!! Tack Helena!

Åke sa...

Helt fantastiska och roliga teman du ber oss lösa Helena :)

Peranders sa...

Ett roligt och spännande tema. Blir inspirerad!

Lifeofjohanna sa...

Spännande! Blir och ge sig ut på en promenad i eftermiddag med kameran :)

Louisette sa...

Lovely, greeting from Belgium

Jah Hollis sa...

Det funkar ju helt OK att kalla det ”negativt utrymme” (som väl dessutom är hyfsat etablerat i fotokretsar) och jag tror det är bättre med ett svenskt uttryck än ett engelskt om man får välja.

Artlover sa...

Spännande. Det för tankarna till visuell perception inom psykologin.