fredag, november 15, 2013

Omröstning!


Välkommen till omröstningen i tävlingen med tema Min stad/ort! Vi färdas från Arjeplog i norr till Malmö i söder genom de här finaltrissarna, så bege dig ut på en resa genom Sverige och välj den triss du gillar allra bäst och rösta längre ner i inlägget. I collaget här ovan ser ni en bild från varje finalisttriss.

FINALISTERNA
De två gästdomarna Ola och Glenn har valt fyra finalister var, först kommer Glenns och sedan kommer Olas urval tillsammans med deras respektive motiveringar. Trevlig resa!


Vanligtvis dras man mot ljuset, Knoppe gjorde precis tvärtom och fångade mig fullständigt med bilder som visade att vissa städer och vissa platser får ytterligare en dimension i det svarta ...

Utforska sina egna städer kan vara bra och resultatet kan ibland bli ännu intressantare när man tittar via något annat – att fånga olika miljöer och vara öppen för nya saker … Lars G gjorde det och visar bilder som gör att man vill åka dit och plåta ...

Ibland blir man bara glad … man känner igen .. man vet direkt men framförallt så får man känslan av kvalitet , nån har tänkt till på ett kreativt och väldigt finurligt sätt , Fotobrus har sytt ihop en triss som verkligen har en röd tråd ...

Om det handlar om ens stad ska man ju självklart ta med deet som verkligen betyder nåt för just den staden – det har Marit gjort då hon valde att även visa upp Arjeplog även på vintern .. jag kan inte tänka mig Arjeplog i sommarskrud men alla vet väl att vintern är beständig i Arjeplog? Vill åka dit ...

Nästan på gränsen till publikfrieri med mörkerbilder och långa exponeringar, men vad gör det när det är så bra gjort! Fantastiskt ljus och kontraster och med en fin komposition, dessutom med en röd tråd genom hela trissen. Jag har inga problem att förnimma hur det känns att gå genom en vacker upplyst stad på natten.

Här gillar jag verkligen den dokumentära stämningen i trissen, som förstärks av de svartvita bilderna. Tittar man inte så noga skulle de lika gärna varit tagna på 60- eller 70-talet. Jag gillar den utfrätta kritvita himmeln lika bra som de varma sepiationade mulna. Uttrycken hos de båda ungdomarna var också en av de saker jag fastnade för.

Fin komposition i alla tre bliderna, jag saknar ingenting och skulle inte vilja ändra på någonting. Bilderna känns som ett skolexempel på det gyllene snittet, och det är bara menat på ett bra sätt! Färgerna är sköna och ljuset i är mjukt och fint. Jag skulle gärna vilja vandra runt och uppleva samma saker som jag tror att fotografen gjorde vid fototillfällena.

För mig visar bilderna en riktig svensk idyll. Jorden som brukas, spåren av det gamla kyrkliga samhället, flaggor, sol och närheten till vatten och båtar. Trissen ger mig en skön känsla av byn/orten och jag misstänker att alla som tittar på dem kommer att uppleva något liknande. Det är lätt att drömma sig tillbaka till sommaren nu.


RÖSTA HÄR!
Tävlingen är avgjord, resultatet ser du här nedanför.




VINSTEN
Vinnaren av tävlingen vinner ett 2-bäddsrum i 3 nätter på Castanea vandrarhem i Stockholm.
Vinsten måste tas ut senast 2014-05-31. Värde 2.350 kronor. 
Ev vinstskatt betalas av vinnaren. 


Lycka till alla finalister!
Hälsar Helena

11 kommentarer:

Kerstins foto sa...

Åh, vad glad jag blir! Tusen tack! Håller tummarna nu! :)

jacglenphoto sa...

Otroligt läckra bidrag! Vem jag röstat på själv?
JO det är ... nää så lätt går det inte .. ett stort och genuint lycka till till samtliga - de som inte kom med denna gången har erkligen möjlighet nästa gång .. // Glenn

fotobrus.se sa...

Så skoj! Stort tack till Glenn & Ola för jobbet och för min plats.

s p i n d e l t j e j e n sa...

Röstat!! :D

Annette sa...

Grattis till finalisterna, väldigt fina bidrag allesammans och nu har jag röstat :)

Kicki sa...

Grattis till alla! Det blev en bra blandning och jag har lagt min röst på...

Anonym sa...

Det blir svårt det här. Alla bidrag är bra, men jag har tre favoriter. Måste nog låta beslutet mogna tills i eftermiddag...

Eva Trillian sa...

Bra urval :))
Röstat och klart!

Lotta sa...

Himmel vad spännande!!!!!och vad glad jag blev!
Trevlig helg alla röstare.
Kram lotta

Janne (knoppe13) sa...

Verkligen kul att ha gått till final och att få visa lite av orten där man bor. Nu blir det till att leta cirklar.

Marit Johansson sa...

Vilken ära att få vara med i det här sällskapet, jag blir glad rakt igenom, tusen tack!